اخبار و مقالات

​عوامل عدم موفقیت صادرات آبزیان به روسیه
تاریخ انتشار : 1395/5/19 ساعت 11:50:36
عوامل عدم موفقیت صادرات آبزیان به روسیه













عوامل عدم موفقیت صادرات آبزیان به روسیه
تاریخ: 1395/01/17
شماره: 4350
بازدید: 78
مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: منحصر کردن صادرات توسط چند شرکت، عدم مطالعه برای سنجش سلایق بازارهای خارجی، نبود زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل کالا و مشکلات مبادلات پولی از مهمترین عوامل در عدم موفقیت صادرات آبزیان به روسیه است.
 
ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی در بخش شیلات تبلور دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای تقویت تولید داخل، با نگاه به بیرون و بازارهای بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه این اتفاق در سال‌های اخیر تا حدودی در شیلات افتاده است، گفت: میگو یکی از کالاهایی بوده که با هدف صادرات در کشور در این بخش تولید می‌شود و در زمینه تولید از کمترین وابستگی ارزی برخوردار است اما دارای درآمد ارزی است.

وی با اشاره به وضعیت تولید میگو در کشور و اینکه سال 94 تولید‌کنندگان آماده تولید بیش از 20 هزار تن میگو در کشور بودند، گفت: سال گذشته به دلایل بروز بیماری لکه سفید حدود 11 هزار تن میگو در کشور تولید شد.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان بیان داشت: یکی از دلایل تولید پایین میگو در کشور به ضعف عملکرد سازمان‌های مربوطه برمی‌گردد که امیدواریم امسال سازمان دامپزشکی، شیلات و همچنین صندوق‌ بیمه محصولات کشاورزی به وظایف خود در قبال تولید عمل کنند تا تولید‌کنندگان به بحث تولید با توان و دلگرمی بیشتری وارد شوند.

قاسمی با اشاره به 180 هزار هکتار اراضی مستعد برای پرورش و تولید میگو در کشور گفت: 40 هزار هکتار از این اراضی برای تولید به مردم واگذار شده که در سطح 12 هزار هکتار آن استخر پرورش میگو ساخته شده است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان میزان صادرات میگو در سال 94 را 12 هزار تن عنوان کرد و گفت: سال 94 حدود 11 هزار تن میگوی پرورشی و 4 هزار تن میگوی دریایی تولید شد.

قاسمی با بیان اینکه بازار روسیه بازار جدیدی است که باید به آن بیشتر توجه شود اظهار داشت: این کشور در سال گذشته حدود 180 هزار تن واردات میگو داشته است که با این میزان واردات بازار خوبی برای کشورمان است.

وی افزود: از 180 هزار تن میگویی که به روسیه وارد شده ایران فقط 157 تن میگو به روسیه صادر کرده است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در پاسخ به این سؤال که دلیل اینکه در صادرات میگو به روسیه به لحاظ حجمی چندان موفق عمل نکرد‌ه‌ایم، چیست، گفت: یکی از دلایل این موضوع ایجاد انحصار برای 19 شرکت است که مجوز صادرات میگو به روسیه را توسط سازمان دامپزشکی کشور گرفته‌اند.

وی همچنین بی‌توجهی به خواسته‌های بازار روسیه را عامل دیگر کم بودن صادرات آبزیان به این کشور عنوان کرد و گفت: چین با تشخیص سلیقه بازار کشورمان با واردات تیلاپیا به ایران بازار خوبی را برای فروش این محصول در کشورمان بوجود آورد و حتی به تولید قزل‌آلا در کشور لطمه بسیار بزرگی وارد کرد در حالیکه که ما برای صادرات مطالعه‌ای که سایر کشورها بر روی کشور هدف دارند، نداریم.

قاسمی همچنین به نبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات آبزیان به روسیه اشاره کرد و گفت: هنوز فاقد یک خط کشتیرانی مطمئن برای حمل کانتینرهای سردخانه‌دار در کشور هستیم و در زمینه مبادله پول هم با روسیه مشکل داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا معرفی 19 شرکت برای صادرات آبزیان به روسیه را انحصار عنوان می‌کنید در حالی که گفته می‌شود طبق استانداردهای سخت‌گیرانه روسیه برای واردات به کشورش این کشور تنها استانداردهای این 19 شرکت را پذیرفته است، گفت: سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه حاکمیت داخلی خود را در نظر نگرفت در حالی که ما در حال حاضر به کشور آمریکا که یکی از سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای را دارد میگو صادر می‌کنیم.

قاسمی میزان صادرات میگو به آمریکا را 22 تن در سال گذشته عنوان کرد و گفت: این در حالی است که ما هنوز در رابطه با نقل و انتقال پول به این کشور با مشکل مواجه هستیم.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان بیان داشت: اگر برنامه‌ریزی منسجمی در زمینه تولید داشته باشیم می‌توان تولید میگو را به 100 هزار تن افزایش داد ضمن اینکه تقاضای خارجی این محصول زیاد است و هر چقدر تولید کنیم برای آن بازار خارجی وجود دارد.

وی مشکلات تولید آبزیان در کشور را عدم وجود برنامه عملیاتی منسجم عنوان کرد و گفت: نه تنها منابع را درست هزینه نمی‌کنیم بلکه در مدیریت منابع هم با مشکل روبرو هستیم.

وی با اشاره به تولید حدود یک تن خاویار پرورشی در سال 94 گفت: امکان افزایش تولید خاویار تا 15 هزار تن در کشور وجود دارد اما باید برای رسیدن به این میزان برنامه جدی داشت.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان تصریح کرد: بخش شیلات جزیره‌ای است که قادر به اشتغال‌زایی و ارزآوری است و فراهم کردن امنیت غذایی است اما برای آن برنامه منسجمی نداریم.
منبع خبر: خبرگزاری فارس